Κριτική Παρουσίαση: Ορέστεια του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Κριτική Παρουσίαση: Ορέστεια του Θεόδωρου Τερζόπουλου

από | 20 Ιούλ, 2024

Κριτική Παρουσίαση: Ορέστεια του Θεόδωρου Τερζόπουλου στην Επίδαυρο το διήμερο 12 και 13 Ιουλίου (αλλά και στο θέατρο δάσους στη Θεσσαλονίκη στις 20 Ιουλίου!)

Στην αρχαία Επίδαυρο, όπου η πέτρα θυμάται και οι μύθοι αντηχούν αιώνια, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος αναζωογόνησε την “Ορέστεια” του Αισχύλου με μια παράσταση που αγκάλιασε την ποιητική αλήθεια και την πολιτική κριτική και ειρωνεία (δεν είναι τυχαίο ότι στο τέλος της Παράστασης τα θέατρα δονηθηκαν από το σύνθημα που διαπερνά τον καιρό μας: Λευτεριά στην Παλαιστίνη! ).Το τρίπτυχο των έργων “Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι” και “Ευμενίδες” μεταμορφώθηκε σε μια ζωντανή, σπαρακτική τελετουργία που ανασκάπτει την ψυχή και μαζί με την ανάσυρση των σκοτεινών πτυχών του ανθρώπινου ψυχισμού εκθέτει ταυτόχρονα τις διαχρονικές αδικίες της εξουσίας.

Σκηνοθεσία: Η Τελετουργία της Σάρκας

Η σκηνοθετική προσέγγιση του Τερζόπουλου, αφοσιωμένη στη σωματικότητα και την εκφραστικότητα, δημιούργησε μια ένταση που διαπερνούσε κάθε στιγμή της παράστασης. Οι ηθοποιοί, σαν αρχαίοι ιερείς, χρησιμοποίησαν το σώμα τους ως μέσο εκφοράς των συναισθημάτων και των εντάσεων του έργου. Η σκηνή της Επιδαύρου έγινε το θέατρο μιας ιεροτελεστίας, όπου το παρελθόν συναντούσε το παρόν και το ανθρώπινο δράμα γινόταν καθολικό.

Ο Χορός: Το Συλλογικό Συνειδητό

Ο Χορός, αυτή η συλλογική ψυχή του αρχαίου δράματος, ήταν πανταχού παρών και λειτουργούσε ως η ηχώ των γεγονότων, το συλλογικό συνειδητό της κοινωνίας. Στον “Αγαμέμνονα”, ο Χορός των γερόντων της Άργους αντιπροσώπευε την αβεβαιότητα και την αναμονή, αποδίδοντας τις αγωνίες και τις ελπίδες ενός λαού που περιμένει την επιστροφή του βασιλιά του. Στις “Χοηφόρους”, ο Χορός των δούλων ενσάρκωνε την πικρία και την εκδίκηση, καθώς συνόδευε τον Ορέστη στην τραγική του αποστολή. Στις “Ευμενίδες”, ο Χορός των Ερινύων έγινε η φωνή της άγριας δικαιοσύνης, αντιπαρατιθέμενος στη θεϊκή εξουσία του Απόλλωνα και της Αθηνάς, πριν καθυποταχθεί σε ένα παιχνίδι εξουσίας και ειρωνείας.

Ο ρόλος της Κασσάνδρας: Η Σπαρακτική Προφητεία

Η Κασσάνδρα, με την προφητική της δύναμη και την καταδικασμένη της μοίρα, αποτέλεσε την καρδιά της τραγικής αφήγησης. Η ερμηνεία της ηθοποιού ήταν σπαρακτική, γεμάτη απόγνωση και δέος, καθώς προέβλεπε την καταστροφή που κανείς δεν ήθελε να ακούσει. Το φωνητικό και σωματικό της ξέσπασμα ενώπιον της αναπόφευκτης τραγωδίας του Αγαμέμνονα και της δικής της μοίρας ήταν ένας κραυγαλέος θρήνος, που αντηχούσε στην πέτρα της Επιδαύρου και στον νου των θεατών.

Σκηνικά και Κοστούμια: Γεωμετρίες του Μύθου

Τα σκηνικά, τα κοστούμια και οι φωτισμοί, όλα έργα του ίδιου του Θεόδωρου Τερζόπουλου, ενσάρκωσαν το πνεύμα της αρχαίας τραγωδίας. Οι λιτές γραμμές και τα φυσικά υλικά ενίσχυσαν την αίσθηση του διαχρονικού και του υπερβατικού. Οι γεωμετρικές μορφές και οι χρωματικές αντιθέσεις δημιούργησαν ένα σκηνικό τοπίο που αντήχησε τη διαχρονικότητα και το μεγαλείο της τραγωδίας. Επίσης ειδικά τα κουστούμια του Απόλλωνα και της Αθήνας στο.τελευταιο μέρος, αναδεικνύουν και συνδηλώνουν με την…υψηλής ραπτικής αισθητική τους…την αποξένωση αλλά και τη σαρκαστική μεγαλομανία εκείνων που συμβολίζονται εδώ : των ανάλγητων ανώτερων Τάξεων που χαράσσουν τη μοίρα των “θνητών”σύμφωνα με τις θελήσεις τους και σε πλήρη αδιαφορία με τον πόνο και τη δυστυχία που προκαλείται σε αυτούς .

Μουσική και Ήχος: Αρχέγονες Νότες

Η μουσική του Παναγιώτη Βελιανίτη και οι φυσικοί ήχοι της φύσης συνέθεσαν μια μελωδία που υπογράμμιζε την τραγική ατμόσφαιρα. Οι ήχοι του ανέμου, του νερού και της γης ενσωματώθηκαν αρμονικά, δημιουργώντας μια συμφωνία που ενίσχυσε την αίσθηση της μοίρας και της θεϊκής παρουσίας. Οι νότες, άλλοτε αιθέριες και άλλοτε βαρύτατες, αιχμηρές και ενίοτε συνδυασμένες με ριπές όπλων, συνόδευσαν τις δραματικές κορυφώσεις, καθιστώντας τη μουσική έναν αόρατο αλλά πανίσχυρο συνεκτικό σύνδεσμο για την παράσταση. Έναν συγκεκαλυμμένο μυστικό, κρυμμένο, επιπλέον χαρακτήρα της παράστασης

Το Φινάλε: Έκρηξη Σαρκασμού και Πολιτική Ειρωνεία για την Αναλγησία των Ισχυρών !

Η κορύφωση της παράστασης ήρθε με το φινάλε, όπου η Αθήνα και ο Απόλλωνας, σαν εκπρόσωποι των ελίτ, υπέταξαν τις Ερινύες. Το μήνυμα ήταν σαφές και ωμό: η δικαιοσύνη δεν είναι παρά ένα παιχνίδι στα χέρια των ισχυρών, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους με αδιαφορία και ειρωνεία. Σαν καθρέφτης της σύγχρονης πολιτικής πραγματικότητας, η σκηνή αυτή απέπνεε σαρκασμό και ειρωνεία. Οι λιγότερο ισχυροί, τα πιόνια στην σκακιέρα των εξουσιαστών, βρέθηκαν ξανά να παίζουν το παιχνίδι της εξουσίας και της υποκρισίας. Η “δικαιοσύνη” παρουσιάστηκε ως μια φάρσα, μια τραγική ειρωνεία που αντικατοπτρίζει τον κόσμο μας, όπου οι ισχυροί επιβάλλουν τη θέλησή τους με ανάλγητη ακρίβεια.

Συμπεράσματα: Ένα Ζωντανό Αρχαίο Όνειρο

Η “Ορέστεια” του Τερζόπουλου ήταν ένα ζωντανό αρχαίο όνειρο, μια παράσταση που διείσδυσε και διέρρηξε τις διαστάσεις του χρόνου και του χώρου συνδέοντας το αρχαίο κείμενο και το παρελθόν με τα δεινά του παρόντος . Με την πρωτοποριακή του προσέγγιση, ο σκηνοθέτης ανέδειξε την αέναη επικαιρότητα του αρχαίου δράματος, προσφέροντας μια βαθιά, συναισθηματικά φορτισμένη εμπειρία που συνδιαλέχθηκε με το αισθητικό Υψηλό αλλά και με την αγωνιώδη υπαρξιακή περιπλάνηση του μοντέρνου ανθρώπου. Αυτή η παράσταση δεν ήταν απλώς μια αναπαράσταση του αρχαίου κειμένου, αλλά ένας καθρέφτης της σύγχρονης πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας . Η μοναδική αυτή σωζόμενη στην πληρότητα της αρχαία τριλογία γίνεται μέσα από τον εξπρεσιονισμό αλλά και την τρομακτική συνεχόμενη ένταση της παρουσίασης της , ο καμβάς που με μελαγχολία αλλά και ειρωνεία αναδεικνύει την διαχρονική αλήθεια της ανθρώπινης τραγικότητας.

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο σπίτι του Ν. Χανιώτη ,στο Παλαιό Φάληρο

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο σπίτι του Ν. Χανιώτη ,στο Παλαιό Φάληρο Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο σπίτι του Ν. Χανιώτη ,στο Παλαιό Φάληρο, συνιδιοκτήτη του εστιατορίου Spilia στη Μύκονο. Νίκη στον αγώνα των εργαζομένων στο εστιατόριο Spilia! Ο αγώνας των εργαζομένων δεν...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση σε εκδήλωση του Υπ. Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση σε εκδήλωση του Υπ. Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη Ρουβίκωνας: Παρέμβαση σε εκδήλωση του Υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη στην ιδιωτική του σχολή Ελληνική Αγωγή στους Αμπελοκήπους. ΝΔ Ο ΝΕΚΡΟΘΑΦΤΗΣ ΤΟΥ ΕΣΥ ΚΑΤΩ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ρουβίκωνας...

Οριζόντια Κίνηση | Αυτοπαρουσιαστικό κείμενο

Οριζόντια Κίνηση | Αυτοπαρουσιαστικό κείμενο Σε συνεχή κίνηση με ορίζοντα την Αναρχία και τον Ελευθεριακό Κομμουνισμό Το παρακάτω κείμενο αποτελεί την αυτοπαρουσίαση της ομάδας “Οριζόντια Κίνηση-Για την Αναρχία και τον Ελευθεριακό Κομμουνισμό”, η οποία δρα στην πόλη...

Ανακοίνωση της κατάληψης Libertatia σχετικά με την τελευταία αστυνομική επιχείρηση

Ανακοίνωση της κατάληψης Libertatia σχετικά με την τελευταία αστυνομική επιχείρηση. Το μεσημέρι της Τετάρτης 28/8 αστυνομικές δυνάμεις εισέβαλαν στον χώρο της κατάληψης Libertatia με την πρόφαση ότι ήρθαν να ελέγξουν για την πραγματοποίηση παράνομων εργασιών μετά από...

Μαθαίνοντας από την αποτυχία – Μια συνέντευξη με την ομάδα «Αναρχική Αλληλεγγύη»

Μαθαίνοντας από την αποτυχία - Μια συνέντευξη με την ομάδα «Αναρχική Αλληλεγγύη» Η Anarchist Yondae (Αναρχική Αλληλεγγύη) είναι ένας οργανωμένος συνασπισμός επαναστατών αναρχικών στη Νότια Κορέα. Τους τελευταίους μήνες έχουν οργανώσει ομάδες μελέτης, έχουν μεταφράσει...

Συγκέντρωση αλληλεγγύης στον αγώνα ενάντια στη κρατική δολοφονία του Κ.Μανιουδάκη

Συγκέντρωση αλληλεγγύης στον αγώνα ενάντια στη κρατική δολοφονία του Κ.Μανιουδάκη Αναδημοσιέυουμε το κάλεσμα της συλλογικότητας "Ανάρες, ομάδα δράσης & αλληλεγγύης" για τον 1 χρόνο απο την  δολοφονία του Κώστα Μανιουδάκη απο αστυνομικούς στην Κρήτη. 1 χρόνος από...

Ο Εσπεσιφισμός ενώπιον των επικριτικών του

Ο Εσπεσιφισμός ενώπιον των επικριτικών του Παρουσιάζουμε εδώ τη μετάφραση ενός άρθρου που δημοσιεύτηκε στις 7 Ιουλίου 2024 στο πρόσφατα αναγεννημένο ισπανικό αναρχικό περιοδικό Regeneración Libertaria. Το περιοδικό περιγράφει τον εαυτό του ως "ένα portal για την...

Δασικές πυρκαγιές ή η παράνοια συνεχίζεται…

Δασικές πυρκαγιές ή η παράνοια συνεχίζεται… Άρθρο του δασολόγου Δρ Γεώργιου Καρέτσου για το dasarxeio.com. Η απογοήτευση και στο τέλος η αγανάκτηση είναι τα συναισθήματα που κυριαρχούν όταν βλέπεις και διαισθάνεσαι ότι η επανάληψη τραγικών γεγονότων συνεχίζεται με την...

Για την αναγραφή ναζιστικών συμβόλων στις Ακυβέρνητες Πολιτείες | Ανακοίνωση των Ελευθεριακών Εκδόσεων Κουρσάλ

Για την αναγραφή ναζιστικών συμβόλων στις Ακυβέρνητες Πολιτείες | Ανακοίνωση των Ελευθεριακών Εκδόσεων Κουρσάλ. Την Τρίτη 27 Αυγούστου, εργαζόμενοι του συνεργατικού βιβλιοπωλείου και έδρα των εκδόσεων «Ακυβέρνητες Πολιτείες» είδαν ναζιστικά σύμβολα γραμμένα με σπρέι...

Για τις απειλές φασιστών και λοιπών υπανθρώπων

Για τις απειλές φασιστών και λοιπών υπανθρώπων. Κείμενο του συνεργατικού βιβλιοπωλείου "Ακυβέρνητες Πολιτείες" σχετικά με την αναγραφή ναζιστικών συμβόλων στην πρόσοψή του. Πολλές φορές φεύγουμε από το σπίτι μας για τη δουλειά αναλογιζόμενα τις πανάθλιες πράξεις των...