Προς μια γεωγραφία της αφής

από | 5 Απρ, 2020

 

«Θα πίστευα μόνο σε ένα θεό που ήξερε να χορεύει»

Νίτσε

Θα ήταν απάνθρωπο να είσαι τυφλός αυτές τις μέρες. Όχι γιατί ο κόσμος που ζούμε προσφέρει μια πανδαισία χρωμάτων —κάθε άλλο— αλλά γιατί στις μέρες μας απαγορεύτηκε η αφή˙ τα «μάτια» μέσα από τα οποία ένας τυφλός βλέπει τον κόσμο. Και ας μην έχουμε αμφιβολίες, δεν απαγορεύτηκε μόνο για τον καιρό που θα διαρκέσουν τα μέτρα, αλλά για απροσδιόριστο διάστημα οι άνθρωποι θα ζουν με το φόβο του αγγίγματος. Προμήνυμα τού τέλους κάθε σωματικής κοινωνικότητας; Ίσως.

Εδώ και χρόνια, οι κοινωνίες του αγοραίου ολοκληρωτισμού έχουν μετατραπεί σε κοινωνίες τής μαζικής εξατομίκευσης. Οι λαϊκές γιορτές έχουν «ξεπεραστεί» και ο οργιαστικός πανθεϊσμός τής φύσης έχει δώσει τη θέση του στον πουριτανισμό τού υγειονομικού απολυταρχισμού. Κι όμως υπήρχαν κάποιες ηχηρές υπενθυμίσεις. Η ζεστασιά που άφηνε ο άγνωστος συνεπιβάτης στην χειρολαβή τού λεωφορείου ήταν η υπόσχεση μιας χειραψίας˙ μια ελπίδα ανθρώπινης κοινωνίας˙ η σπίθα για να χτίσουμε τον κόσμο από την αρχή. Τώρα αυτή η υπόγεια χειρονομία θεωρείται υγειονομική βόμβα και παραδίδεται στους μηχανισμούς τής αποστείρωσης.

Η υγεία, έννοια εν πολλοίς ιδεολογικά προσδιορισμένη, εντοπίζεται σήμερα στην πλήρη ατομική απομόνωση. Μια υγεία βγαλμένη από εκείνο το δυστοπικό διήγημα του Ασίμοφ που διάβασα μικρός, στο οποίο κάθε άνθρωπος γεννιόταν και πέθαινε σε ένα ατομικό κελί κάτω από τη γη, επικοινωνώντας με τους άλλους μέσω οθονών και τηλεφώνων.

Πρόσφατα έγραψα σε μια φίλη μου πώς την αγαπάω αλλά εξαιτίας τής δυσλεξίας μου μπέρδεψα το γάμα με το φι. Ο Φρόιντ που συνήθιζε να σχολιάζει αυτές τις παραλεξίες, ίσως θα έλεγε πως αυτό το λάθος δεν ήταν τυχαίο, πως εκδηλώνει την έλλειψη αφής, πως το αίτημα τής σωματικής επαφής παρείσφρησε μέσα στην εκδήλωση τής αγάπης. Γλώσσα λανθάνουσα σε μια εποχή που από τους ψάλτες τής υγειονομικής ηθικής η σάρκα γίνεται ξανά «μιαρή».

Τρία δισεκατομμύρια άνθρωποι ζουν σήμερα σε σκληρούς περιορισμούς. Οι περισσότεροι από αυτούς ελάχιστη σχέση έχουν με τη διάδοση του ιού, προκύπτουν περισσότερο ως αυταρχικό αντανακλαστικό απαγόρευσης μιας εξουσίας που σμίλεψαν τα ταμπού της πλατωνικής μεταφυσικής και ο θεολογίζων πουριτανισμός των σωματικών απαγορεύσεων. Οι φύλακες της Πολιτείας και οι πατέρες της θεολογίας, σε πλήρη ταύτιση, διαμόρφωσαν την για αιώνες απέχθεια κάθε ιδεολογίας για την αφή.

Δεν πρόκειται για το άλλοτε «μη μου άπτου» αντανακλαστικό τής αριστοκρατίας, που δεν ήθελα ποτέ να συναγελάζεται με τον πτωχό «λαουτζίκο», αλλά για την προμελετημένη ηθική των δούλων (Νίτσε), τον πολιτισμό των απαγορεύσεων, την ουσία του σωματικού υποβιβασμού. Οι δοξασίες της ερήμου και της στέρησης έχουν κληρονομήσει στον πολιτισμό μας αυτή την απέχθεια, που τροφοδότησε όλα τα ταμπού της πολιτισμικής καθαριότητας και θεμελιώνει την αφηγηματική ουσία κάθε ρατσισμού. Ο ξένος ήταν διαχρονικά ο μολυσματικός.

Σήμερα ο «άλλος» είναι η μόλυνση. Η κόλαση ενός μεταμοντέρνου υπαρξισμού. Μετά την τελευταία επιδημία τού SARS, σε Κορέα και Ιαπωνία οι άνθρωποι κυκλοφορούν για χρόνια με ιατρικές μάσκες στο δημόσιο χώρο. Βουβές ατομικότητας – ρομπότ μιας πόλης που απλά τρέχεις ασθμαίνοντας για να πας στη δουλειά σου και στις κάθε λογής «υποχρεώσεις».

Αν τα κινήματά μας μιλούν ακόμα στο όνομα μιας χαμένης (αλλά ζώσας) κοινότητας, αν πιστεύουν ακόμα στην δύναμη τής κοινωνικής επιθυμίας, αν διακηρύσσουν την κοινωνικής αυτοοργάνωση ενάντια στη μηχανική τού πανοπτικού εργοστασίου, είναι σίγουρο ότι πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους στο πρωταρχικό, στον θεμελιώδη κρίκο τής ανθρώπινης επαφής. Γιατί αυτός πάει σήμερα να σπάσει.

Το σήμερα αργά ή γρήγορα θα παρέλθει αφήνοντας όμως βαθιές ουλές στην συλλογική συνείδηση. Αύριο είμαστε αναγκασμένοι να διερευνήσουμε μια νέα γεωγραφία της αφής. Να ψηλαφίσουμε την ελεύθερη κοινωνική αλληλεπίδραση, τον έρωτα χωρίς υγειονομικούς περιορισμούς και ηθικές νοσοκόμες, έναν συλλογικό χορό που θα ηλεκτρίσει την αδρανή και φοβισμένη σωματικότηας, μπας και ανοίξουμε ξανά περπατώντας εκείνο το δύσβατο μονοπάτι του Δον Κιχώτη.

 

(εικόνα: Ο χορός, Ανρί Ματίς, 1910)

Το alerta.gr αποτελεί μια πολιτική προσπάθεια διαρκούς παρουσίας και παρέμβασης, επιδιώκει να γίνει κόμβος στο πολύμορφο δικτυακό τοπίο για την διασπορά ριζοσπαστικών αντιλήψεων, δράσεων και σχεδίων στην κατεύθυνση της κοινωνικής απελευθέρωσης… Η συνεισφορά είναι ξεκάθαρα ένα δείγμα της κατανόησης της φύσης του μέσου και της ανάγκης που υπάρχει για να μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να μεγαλώνει. Για όποιον/α θέλει να συνδράμει ας κάνει κλικ εδώ

11 χρόνια από την δολοφονία του Π. Φύσσα | Διαδηλώσεις σε όλη την χώρα

11 χρόνια από την δολοφονία του Π. Φύσσα | Διαδηλώσεις σε όλη την χώρα Αύριο, Τετάρτη 18/9, συμπληρώνονται 11 χρόνια από την ημέρα της δολοφονίας του αντιφασίστα ράπερ Παύλου Φύσσα (Killah P) από τον νεοναζί και μέλος της Χρυσής Αυγής Ρουπακιά. Μια δολοφονία με όπλο...

Ανοιχτή Συνέλευση “Όχι μετρό στην πλ. Εξαρχείων”: ΠΑΡΤΕ ΠΙΣΩ ΤΙΣ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ

Ανοιχτή Συνέλευση "Όχι μετρό στην πλ. Εξαρχείων": Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕ! ΠΑΡΤΕ ΠΙΣΩ ΤΙΣ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕ! ΠΑΡΤΕ ΠΙΣΩ ΤΙΣ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ Συγκέντρωση το Σάββατο, 21/09/24, 2μ.μ. στη Θεμιστοκλέους Έχει περάσει σχεδόν μία εβδομάδα από την κοινοποίηση της απόφασης του...

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην πορεία για τα 11 χρόνια από τη δολοφονία του Π.Φύσσα

Ρουβίκωνας: Κάλεσμα στην πορεία για τα 11 χρόνια από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα 11 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ Ο ΠΑΥΛΟΣ ΦΩΝΑΖΕΙ ΑΚΟΜΑ ΠΑΡΩΝ Κάλεσμα στην πορεία για τα 11 χρόνια από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα (Τετάρτη, 18/09, οδός Π. Φύσσα, Κερατσίνι, 17:30). Έντεκα χρόνια...

Τι (δεν) είναι το Ισραήλ – μέρος I

Τι (δεν) είναι το Ισραήλ – μέρος I Η “μοναδική δημοκρατία της Μέσης Ανατολής” Η διατύπωση μιας συστηματικής κριτικής στην αντίληψη ότι το σύγχρονο Ισραήλ συνιστα μια “φιλελευθερη δημοκρατία” δεν είναι σημαντική μόνο από την άποψη της κριτικής σκέψης γύρω απ' τις νέες...

Νεάπολη Θεσ/νίκης | Αντιφασιστική Συγκέντρωση και Πορεία (15/9, 12.00)

Νεάπολη Θεσ/νίκης | Αντιφασιστική Συγκέντρωση και Πορεία (15/9, 12.00) Σε αντιφασιστική συγκέντρωση και πορεία στην Νεάπολη Θεσσαλονίκης καλεί η Ανοιχτή αντιφασιστική συνέλευση για τα 11 χρόνια από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και ελευθεριακές και αναρχικές...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο σπίτι του Ν. Χανιώτη ,στο Παλαιό Φάληρο

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο σπίτι του Ν. Χανιώτη ,στο Παλαιό Φάληρο Ρουβίκωνας: Παρέμβαση στο σπίτι του Ν. Χανιώτη ,στο Παλαιό Φάληρο, συνιδιοκτήτη του εστιατορίου Spilia στη Μύκονο. Νίκη στον αγώνα των εργαζομένων στο εστιατόριο Spilia! Ο αγώνας των εργαζομένων δεν...

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση σε εκδήλωση του Υπ. Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη

Ρουβίκωνας: Παρέμβαση σε εκδήλωση του Υπ. Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη Ρουβίκωνας: Παρέμβαση σε εκδήλωση του Υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη στην ιδιωτική του σχολή Ελληνική Αγωγή στους Αμπελοκήπους. ΝΔ Ο ΝΕΚΡΟΘΑΦΤΗΣ ΤΟΥ ΕΣΥ ΚΑΤΩ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ρουβίκωνας...

Οριζόντια Κίνηση | Αυτοπαρουσιαστικό κείμενο

Οριζόντια Κίνηση | Αυτοπαρουσιαστικό κείμενο Σε συνεχή κίνηση με ορίζοντα την Αναρχία και τον Ελευθεριακό Κομμουνισμό Το παρακάτω κείμενο αποτελεί την αυτοπαρουσίαση της ομάδας “Οριζόντια Κίνηση-Για την Αναρχία και τον Ελευθεριακό Κομμουνισμό”, η οποία δρα στην πόλη...

Ανακοίνωση της κατάληψης Libertatia σχετικά με την τελευταία αστυνομική επιχείρηση

Ανακοίνωση της κατάληψης Libertatia σχετικά με την τελευταία αστυνομική επιχείρηση. Το μεσημέρι της Τετάρτης 28/8 αστυνομικές δυνάμεις εισέβαλαν στον χώρο της κατάληψης Libertatia με την πρόφαση ότι ήρθαν να ελέγξουν για την πραγματοποίηση παράνομων εργασιών μετά από...

Μαθαίνοντας από την αποτυχία – Μια συνέντευξη με την ομάδα «Αναρχική Αλληλεγγύη»

Μαθαίνοντας από την αποτυχία - Μια συνέντευξη με την ομάδα «Αναρχική Αλληλεγγύη» Η Anarchist Yondae (Αναρχική Αλληλεγγύη) είναι ένας οργανωμένος συνασπισμός επαναστατών αναρχικών στη Νότια Κορέα. Τους τελευταίους μήνες έχουν οργανώσει ομάδες μελέτης, έχουν μεταφράσει...